Don't miss our holiday offer - up to 50% OFF!
Говори ли правилно?
Когато оставяме децата си на детска градина, често чуваме реплики от типа:
„Добъу ден, госпозо Нацеуа“ или пък „Мамо, *еми ме по-*ано“.
Въпросите, които си задава или не си задава един родител, ставащ свидетел на неправилен изговор от детето: Кое е допустимо и докога? До каква възраст е нормално звуковете да се изговарят неправилно? Ще се появят ли сами звуковете и думите, които липсват в речта на детето? Трябва ли да търсим специалист или детето ще израсте проблема?
Децата проговарят постепенно, като този процес започва още в първите месеци от тяхното развитие. Правилното изговаряне на звуковете е свързано с функционирането на артикулационните органи и мускули – челюст, език, устни, бузи. От значение е и развитието на другите процеси в оралната област – сукането при бебетата и дъвкането при по-големите деца, подвижност на езика, в зависимост от дължината на френулума, начин на преглъщане.
Усвояването на звуковете протича в определен ред, който отговаря на естествената трудност на произношението им. През първата година от живота си децата артикулират ясно гласните и звуковете П, Б и М, като допират плътно горните и долните си устни, както и звуковете К,Г – като повдигат корена на езика към мекото небце, благодарение на правилното си гълтане. През втората година се изговарят ясно още две групи звукове: в първата се включват Т, Д и Н. Правилното им произношение – допирът на езика до твърдото небце – става основата за усвояването на по-трудните за изговор звукове, които ще се появят по-късно в хода на детското развитие. През третата година трябва вече да чуваме ясно от детето В, Ф и Х, както и неясни варианти на С, З и Ц/ Ш, Ж и Ч. Артикулирането на тези звукове изисква по-прецизно движение и контрол над говорния апарат. Затова се смята за нормално при голяма част от децата да са налице неточности в произношението и различни вариации на заменяне на тези звукове до края на четвъртата година. През петата година се изчиства артикулацията на най-трудните звукове – Р и Л. При голяма част от децата това не се случва по естествен път. А много от тях и като пораснат продължават да изговарят Л като УЪ.
За крайна граница на достигане до напълно ясен изговор за българския език се счита 5 годишна възраст. Това правило обаче не е категорично. Индивидуалният ход на развитие варира в различни граници и зависи от много фактори на средата и на ситуацията. Част от специалистите твърдят, че е допустимо до 7 годишна възраст да продължат колебанията в артикулацията в детската реч. Добре е обаче в такива случаи да се потърси помощ, тъй като детето е навлязло в училищна възраст и е желателно да се избегне негативното влияние на неправилния изговор върху възможността за четене и писане.
Пропускането на звуковете при говорене, които още не са усвоени в ранното детство се счита за естествен физиологичен процес. Когато дойде време за присъединяването на нови звукове в речта на детето обикновено първо се появяват техни изопачени варианти, като постепенно се достига до точния изговор. Това не трябва да продължава повече от няколко месеца. Същото правило важи и за замените на звуковете Ш, Ж и Ч със С, З и Ц.
Препоръчително е да се консултирате с логопед, когато:
– Закъснява появата на определени звукове според възрастта на детето
– детето заменя звукове на произволен принцип или заменя звучна и беззвучна съгласна
– детето заменя К с Т и Г с Д
– замените на Ш Ж Ч със С З Ц продължат повече от 3-4 месеца
– се затвърждава употребата на изопачен вариант на някой звук
– детето говори с език между зъбите
– речта на детето е крайно неясна и другите не го разбират
– имате случаи, в които не сте сигурни какво да правите
След всичко това не трябва да забравяме, че социалната среда има силно влияние върху развитието на говорните умения у децата. Неправилният модел за подражание има негативни последствия в по-голяма част от случаите. Неясен изговор от страна на родител или друг приближен на детето или употреба на „бебешки“ думи може да бъдат заучени лесно и бързо да се затвърдят като навик без да има други предпоставки за развитие на речеви проблеми. Повечето звукове в естествения ход на развитието децата усвояват чрез звукоподражанието. Затова то е важна част от стимулиращата среда за детето.
Няколко лесни и интересни игри за звукоподражание (имитации със звуци) в домашни условия:
- „Кой съм аз“- родителят и детето държат картинка един срещу друг, така че не виждат своята картина, а виждат тази на другия. Всеки започва да имитира със звуци това, което вижда.
- Картинките се подреждат по земята. Със затворени очи всеки прави крачка, трябва да имитира картинката, която настъпи, след което я печели.
- За по-малките деца – мама имитира, а детето познава кой е това и обратно. Инструкция: „Намислих си някой, чуй го.“
- Игра с правила – със зар и пионки. Пионките се движат по полета с картинки, които трябва да се имитират.
- Игра за имитация на аудио звуци. Пуска се истинския звук от предмет, машина или животно, а детето трябва да го имитира със вербална изява
Анелия Балтакова, 2013